Pievėnų Nukryžiuotojo Jėzaus bažnyčia: Skirtumas tarp puslapio versijų

Jump to navigation Jump to search
S (robotas: smulkūs taisymai)
 
(nerodoma 3 tarpinės versijos, sukurtos to paties naudotojo)
25 eilutė: 25 eilutė:
== Šventorius ==
== Šventorius ==
Stačiakampio formos šventorius visu perimetru aptvertas akmenų mūro tvora. Rytinėje, pietinėje ir vakarinėje sienose yra metaliniai, dekoratyvūs varteliai su akmenų mūro stulpais. Pagrindiniai plytų mūro vartai su varteliais yra vakarinėje tvoros sienoje. Asimetrinės kompozicijos vartus sudaro didieji vartai ir varteliai šiaurinėje pusėje. Vartų mūriniai stulpai perdengti pusapskritimio formos arka, virš jos trys bokšteliai, kurie užsibaigia keturšlaičiais stogeliais. Centrinis bokštelis aukštesnis. Šoninių bokštelių centruose stačiakampės nišos, centrinio - arkinė niša. Virš nišų dekoratyvūs karnizai. Didžiųjų vartų arkinė anga aprėminta plytų apvadu. Vartelių plytų mūro stulpelis, virš jo bokštelis su stogeliu. Visų stogelių viršuje yra metaliniai kryžiai. Vartų varčia dvivėrė, vartelių vienvėrė. Varčios metalinės, ažūrinės, dekoratyvios, analogiško piešinio.  
Stačiakampio formos šventorius visu perimetru aptvertas akmenų mūro tvora. Rytinėje, pietinėje ir vakarinėje sienose yra metaliniai, dekoratyvūs varteliai su akmenų mūro stulpais. Pagrindiniai plytų mūro vartai su varteliais yra vakarinėje tvoros sienoje. Asimetrinės kompozicijos vartus sudaro didieji vartai ir varteliai šiaurinėje pusėje. Vartų mūriniai stulpai perdengti pusapskritimio formos arka, virš jos trys bokšteliai, kurie užsibaigia keturšlaičiais stogeliais. Centrinis bokštelis aukštesnis. Šoninių bokštelių centruose stačiakampės nišos, centrinio - arkinė niša. Virš nišų dekoratyvūs karnizai. Didžiųjų vartų arkinė anga aprėminta plytų apvadu. Vartelių plytų mūro stulpelis, virš jo bokštelis su stogeliu. Visų stogelių viršuje yra metaliniai kryžiai. Vartų varčia dvivėrė, vartelių vienvėrė. Varčios metalinės, ažūrinės, dekoratyvios, analogiško piešinio.  
2016 m. spalio 18 d. Pievėnų Nukryžiuotojo Jėzaus bažnyčios šventoriaus tvoros vartus apžiūrėjo ir įvertino tvarkybos darbų priėmimo komisija. Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Telšių skyriaus vedėjo Antano Eičo vadovaujamos komisijos darbe dalyvavo Mažeikių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Saulius Šiurys, Kultūros ir sporto skyriaus specialistė paminklotvarkai Rūta Končiutė-Mačiulienė, Statybos ir remonto skyriaus vedėjo pavaduotojas Rymantas Štakonas, restauracijos darbus vykdę UAB „Telšių meistras“  atstovai, kiti su minėtų objektų tvarkyba susiję asmenys. Pievėnų Nukryžiuotojo Jėzaus bažnyčios šventoriaus tvoros su vartais vartais (unikalus objekto kodas Kultūros vertybių registre 28058) tvarkybos darbus taip pat vykdė UAB „Telšių meistras“. Darbai atlikti vadovaujantis ekspertizės išvadomis ir tvarkybos darbų projekte nurodytais sprendiniais: vartai buvo laikinai išramstyti metalinėmis konstrukcijomis, gruntas buvo kasamas vartų perimetru atskiromis atkarpomis (atskirai po kiekvienu stulpu), pamatų pavedimas atliktas hidrostatiniu būdu po kiekvienu stulpu atskirai. Kasimo darbuose dalyvavęs archeologas parengė kasimo darbų archeologinę ataskaitą. Taip pat atliktas metalinių konstrukcijų demontavimas, mūro remontas, arkos plyšių injekavimas ir susiuvimas. Atlikta darbų už 8700 Eur.


Stogas tvoros - vienšlaitis, su nuolydžiu į išorę, betoninis, akmeninių vartelių stulpelių - keturšlaitis, piramidinis, betoninis, pagrindinių vartų - keturšlaičiai, skirtingų siluetų, dengti skarda.
Stogas tvoros - vienšlaitis, su nuolydžiu į išorę, betoninis, akmeninių vartelių stulpelių - keturšlaitis, piramidinis, betoninis, pagrindinių vartų - keturšlaičiai, skirtingų siluetų, dengti skarda.
41 eilutė: 43 eilutė:
Bažnyčioje įrengti 3 altoriai. Didysis centrinis altorius yra su Nukryžiuotojo skulptūra centre ir 4 angelais, papuoštas vynuogių kekių motyvais. Viršutinė altoriaus dalies piliastrai papuošti angelais, ornamentuotuose rėmuose - Šv. Juozapo paveikslas.  
Bažnyčioje įrengti 3 altoriai. Didysis centrinis altorius yra su Nukryžiuotojo skulptūra centre ir 4 angelais, papuoštas vynuogių kekių motyvais. Viršutinė altoriaus dalies piliastrai papuošti angelais, ornamentuotuose rėmuose - Šv. Juozapo paveikslas.  


== Velykžydžiai ==
== Velyknaktis ==


Pievėnų bažnyčioje yra išlikęs vienintelis Europoje paprotys – teatralizuotas velykžydžių budėjimas per Šv. Velykas. „Žydai" užsidėję įvairias kuo negražesnes kaukes su į nosį įsmeigtomis adatomis arba vinutėmis, apsirengę įvairiais skarmalais, turėdavo botagus, ant kokios paikos prisirišę kokį pantį. Ir jei rasdavo tą naktį ką lauke, tuoj su tuo botagu varydavo į bažnyčią žydiškai tardavo „biuisčią". Jei bažnyčioj rasdavo ką snaudžiantį, tuoj po nosim pakišdavo, kaip tada vadino, štinkspiritį (amoniaką). Rytą per pamaldas vėl išdarinėdavo įvairius šposus, kas žmonėms trukdydavo rimtai susikaupti maldai. Persirengėliai susigalvodavo ir kitokių išdaigų pakišdavo snaudžiantiems panosėn buteliuką su etriniu spiritu, bučiuodavo merginoms rankas taip, kad įdurtų su į kaukės nosį įkalta vinute.
Pievėnų bažnyčioje yra išlikęs vienintelis Europoje paprotys – teatralizuotas velyknakčio budėjimas per šv. Velykas. Persirengėliai užsidėję įvairias kuo negražesnes kaukes su į nosį įsmeigtomis adatomis arba vinutėmis, apsirengę įvairiais skarmalais, turėdavo botagus, ant kokios paikos prisirišę kokį pantį. Ir jei rasdavo tą naktį ką lauke, tuoj su tuo botagu varydavo į bažnyčią. Jei bažnyčioj rasdavo ką snaudžiantį, tuoj po nosim pakišdavo, kaip tada vadino, štinkspiritį (amoniaką). Rytą per pamaldas vėl išdarinėdavo įvairius šposus, kas žmonėms trukdydavo rimtai susikaupti maldai. Persirengėliai susigalvodavo ir kitokių išdaigų pakišdavo snaudžiantiems panosėn buteliuką su eteriniu spiritu, bučiuodavo merginoms rankas taip, kad įdurtų su į kaukės nosį įkalta vinute.


Svarbiausias „žydukų" tikslas - pagrobti kryžių. „Kareiviai" su kardais neprileidžia įkyrių „žydukų", dažnai tarp jų įvyksta „susirėmimų": vieni atsimuša mediniais kardais, kiti puola su ilgomis replėmis ar plaktukais. Visa kova vyksta be žodžių, tik „žydukai" neva žydiškai marmaliuoja. Nepavykus pagrobti kryžiaus jėga, „žydukai" imasi visokių apgaulių: siūlo sargybai piningų, bando užkalbinti ir atitraukti dėmesį, kiša amoniaką po nosimi. Be kryžiaus pagrobimo, „žydukai" turi ir kitokių užsiėmimų: kimba prie besimeldžiančių, „nudžiauna" jų daiktus, pririša virvėmis prie kito snaudaliaus. Drąsesni žydai, atsinešę virves, pamaldžiai klūpančius kiek apsnūdusius maldininkus ir anksčiau surišdavo, o besišnekučiuojančius su mergomis bernus ir botagu nupliekdavo.
Svarbiausias persirengėlių tikslas - pagrobti kryžių. „Kareiviai" su kardais neprileidžia įkyrių persirengėlių, dažnai tarp jų įvyksta „susirėmimų": vieni atsimuša mediniais kardais, kiti puola su ilgomis replėmis ar plaktukais. Visa kova vyksta be žodžių, tik kažką nerišliai, nesuprantamai marmaliuoja. Nepavykus pagrobti kryžiaus jėga, persirengėliai imasi visokių apgaulių: siūlo sargybai pinigų, bando užkalbinti ir atitraukti dėmesį, kiša amoniaką po nosimi. Be kryžiaus pagrobimo, persirengėliai turi ir kitokių užsiėmimų: kimba prie besimeldžiančių, „nudžiauna" jų daiktus, pririša virvėmis prie kito snaudaliaus. Drąsesni persirengėliai, atsinešę virves, pamaldžiai klūpančius kiek apsnūdusius maldininkus ir anksčiau surišdavo, o besišnekučiuojančius su mergomis bernus ir botagu nupliekdavo.


Velykų rytą, einant procesijai aplink bažnyčią, šalia procesijos, priešinga saulės judėjimo kryptimi, eina žydais pasirėdžiusieji. Vieni nešasi kopėčias, pagaikščius ir botagus, kiti reples, vinis ir rykštes. Kada procesija eina iškilmingai su didele rimtimi, tai „žydai", parodydami savo priešingumą, eina triukšmaudami, žydiškai koliodamiesi, botagais plaiškindami ir pagaikščiais švaistydamiesi. Kartu su bažnytine procesija eidavo ir kaimo muzikantai. Per Prisikėlimo procesiją persirengėliai lakstė priešinga procesijai kryptimi, savaip darydami tvarką, blaškydami maldininkų dėmesį.
Velykų rytą, einant procesijai aplink bažnyčią, šalia procesijos, priešinga saulės judėjimo kryptimi, eina persirengėliai. Vieni nešasi kopėčias, pagaikščius ir botagus, kiti reples, vinis ir rykštes. Kada procesija eina iškilmingai su didele rimtimi, tai persirengėliai, parodydami savo priešingumą, eina triukšmaudami, koliodamiesi, botagais plaiškindami ir pagaikščiais švaistydamiesi. Kartu su bažnytine procesija eidavo ir kaimo muzikantai. Per Prisikėlimo procesiją persirengėliai lakstė priešinga procesijai kryptimi, savaip darydami tvarką, blaškydami maldininkų dėmesį.


1926 m. Telšių vyskupas J. Staugaitis tokį Velykų persirengėlių pasirodymą traktavo kaip reiškiantį nepagarbą didingai Kristaus prisikėlimo rimčiai. Nors toks pasirodymas buvo draudžiamas, tačiau Pievėnų bažnyčioje išliko iki šiol.  
1926 m. Telšių vyskupas J. Staugaitis tokį Velykų persirengėlių pasirodymą traktavo kaip reiškiantį nepagarbą didingai Kristaus prisikėlimo rimčiai. Nors toks pasirodymas buvo draudžiamas, tačiau Pievėnų bažnyčioje išliko iki šiol.  


2005 m. laimėtas projektas ir pasiūti pagal išlikusią ikonografiją tarpukaryje naudoti autentiški velykžydžių drabužiai.
2005 m. laimėtas projektas ir pasiūti pagal išlikusią ikonografiją tarpukaryje naudoti autentiški velyknakčio drabužiai.
<gallery>
<gallery>
Vaizdas:Velykzydziai3.MKE.jpg
Vaizdas:Velykzydziai3.MKE.jpg
90 eilutė: 92 eilutė:
* R. Žulpa (2000-2002)
* R. Žulpa (2000-2002)
* Kęstutis Zybartas (2002-2004)
* Kęstutis Zybartas (2002-2004)
* Saulius Styra (nuo 2005)
* Saulius Styra (2005-2018-07)
* Boleslovas Jonauskas (nuo 2018-07), garbės kanauninkas. Aptarnauja ir [[Dauginių Šv. vyskupo Stanislovo bažnyčia|Dauginių Šv.vyskupo Stanislovo]] parapiją.


== Valstybės saugomas paveldas ==
== Valstybės saugomas paveldas ==

Naršymo meniu